De zon is helemaal opgestart en zet ons in de zomerschijnwerpers. Naast een ‘luchtje scheppen’, is dagelijks een ‘lichtje scheppen’ fijn voor het lichaam. Een vitamine D tekort loert namelijk!

Onder invloed van ultraviolet licht uit zonlicht kan de huid vitamine D3 aanmaken. Deze vitamine is essentieel voor veel organen om hun functies goed uit te oefenen. Vitamine D3 zit ook in het vet van dierlijke voedingsmiddelen, zoals vette vis, alleen in veel mindere mate dan dat de huid aanmaakt met zonlicht.

Geschat wordt dat ruim 1/3 van de Nederlandse bevolking een vitamine D3 tekort heeft. Dat is minstens één persoon in het gezin/de familie. De meesten weten het niet eens dat ze onvoldoende vitamine D3 hebben. Symptomen van een tekort zijn o.a.: spierkrampen, slappe spieren, gewrichtspijn, tandvleesaandoeningen, depressieve gevoelens, lusteloosheid en erge vermoeidheid.

Hoe komt het dat zoveel mensen een tekort hebben? Een lichte huid neemt gemakkelijker ultraviolet licht op, dan een donkere huid. Ook speelt zonkracht een rol. Ons kikkerlandje ligt op de 52e breedtegraad van de aardbol. In de maanden november t/m maart schijnt de zon vanaf deze graad altijd te zwak om vitamine D3 aan te kunnen maken. In de maanden mei t/m september lukt dit wel, als we genoeg buiten komen en de huid niet geheel bedekken. Ook op een bewolkte dag komt er genoeg straling op de huid in deze maanden. Zonnebrandcrème met factor 50 of hoger, blokkeert de aanmaak van vitamine D3. Ook de ogen zorgen voor aanmaak van vitamine D3 zodra daar het juiste zonlicht in schijnt. Het continue dragen van een zonnebril blokkeert die aanmaak.

Een bloedtest kan uitwijzen of er voldoende vitamine D3 in het lichaam is. Bij een tekort is er een goede oplossing: dagelijks een vitamine D3 capsule innemen. Kies in het beste geval voor een niet-synthetisch supplement (te koop bij de natuurwinkel). Let op: Vitamine D3 wordt alleen door het lichaam opgenomen als het in olie is opgelost. Een kauwtablet heeft dus geen zin.

Voor kinderen onder de vier jaar, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buiten komen en zwangere vrouwen geldt het advies om standaard extra vitamine D3 in te nemen.

Kijk ook eens bij mijn andere leuke weetjes, zoals ‘nieuw: de zilte aardbei’!

-With lof-

Marloes